Βιβλιογραφία για τα μουσικά όργανα του ελλαδικού χώρου από την αρχαιότητα μέχρι τους νεώτερους χρόνους

 

Αρχαιότητα

Anderson W. D., Music and Musicians in Ancient Greece (Ithaca, N.Y. 1994)

Baudot A., Musiciens Romains de l’antiquité (Montreal 1973)

Behn F., Musikleben im Altertum und früher Mittelalter (Stuttgart 1954)

Bélis A., Les musiciens dans l΄Antiquité (Paris 1999)

Bélis A., Η Καθημερινή Ζωή των Μουσικών στην Αρχαιότητα (μτφρ. Βλοντάκης Σ., Αθήνα 2004)

Bircher E. P. κ.ά., La Musique et la Danse dans l’ antiquité (Genève 1996)

Borthwick E. K., Some Problems in Musical Terminology, The Classical Quarterly 17.1 (1967): 145-157

Cassio A. / Musti D. / Rossi L. E. (επιμ.), SYNAULIA. Cultura musicale in Grecia e contatti mediterranei (Napoli 2000)

Chailley J., La musique grecque antique. Collection d’ etudes anciens (Paris 1979)

Commoti G., La musica nella cultura greca e romana, Storia della musica I/1 (Torino 1971)

Commoti G., Music in Greek and Roman culture, Ancient Society and History series (μτφρ. Munson R. V., Baltimore 1989)

Die Musik des Altertums, Neues Handbuch der Musikwissenschaft I. (Laaber 1989)

Dons des Muses. Musique et danse dans la Grèce ancienne – Μουσών ΔώραΜουσικοί και χορευτικοί απόηχοι  από  την  αρχαία  Ελλάδα. Κατάλογος έκθεσης, Bruxelles: Musées Royaux d’Art et d’ Histoire – Musée du Cinquantenaire (Bruxelles 2003)

Fleischhauer G., Etrurien und Rom, στο: Besseler H. / Schneider M. (επιμ.), Musikgeschichte in Bildern, τ. 2 (Leipzig 1961)

Gentili B. / Pretagostini R. (εκδ.), La Musica in Grecia (Roma & Bari 1988)

Georgiades Thr., Musik und Rhythmus bei der Griechen. Zur Ursprung der abendländischen Musik (Hamburg 1958)

Henderson I., Ancient Greek Music στο: Ancient and Oriental Music (New Oxford Dictionary of Music), (Oxford 1973, 2η έκδοση): 27-58

Landels J. G., Music in Ancient Greece and Rome (London & New York 1999)

Mathiesen Th. J., Apollo’s Lyre. Greek Music and Music Theory in Antiquity and the Middle Ages(Lincoln & London 1999)

McIntosh Snyder J., Aegisthos and the Barbitos, American Journal of Archaeology 80.2 (1976): 189-190

Mountford J. F., Greek Music and its Relation to Modern Times, Journal of Hellenic Studies40 (1920): 13-42

———————, Music and the Romans, Bulletin of the John Rylands Library 47 (1964): 198-211

Mousike : Metrica e Musica Greca in Memoria di Giovanni Comotti (επιμ. Gentili B. / Perusino Fr., Pisa 1995)

Neubecker A. J., Altgriechische Musik. Εine Einführung (Darmstadt 1977)

Neubecker A. J., Η μουσική στην αρχαία Ελλάδα (Αθήνα 1986)

Pöhlmann E., Griechische Musikfragmente. Ein Weg zur altgriechi­schen Musik. Εrlanger Beiträge zur Sprach-und Kunstwissenschaft 8 (Germany 1960)

Pöhlmann E., Denkmäler altgriechische Musik: Sammlung, Übertragung , und Erlauterung aller Fragmente und Fälschungen. Erlanger Beiträge zur Sprach-und Kunstwissenschaft 31 (Nüremberg 1970)

Pöhlmann E., Beitage zur antike und neueren Musikgeschichte (Frankfurt am Main 1988)

Pöhlmann F. E. / West M. L., Documents of Ancient Greek Music (Oxford 2001)

Quasten J., Music and Worship in Pagan and Christian Antiquity (μτφρ. Ramsey B., Washington 1973)

Reinach Th., La musique grecque (Paris 1926)

Riethmüller A. / Zaminer F., Die Musik des Altertums (1989)

Rupprecht K., Sophokles als Κιθαριστής, Philologus 75 (1920): 213-215

Rupprecht K., The rise of music in the ancient world (New York 1943)

Sachs C., Musik des Altertums (Breslau 1924)

Sachs C., The Rise of Music in the Ancient World, East and West (New York 1943)

Sachs C. Griechische Musik und der Orient, Musica 12 (1958): 518-521

Sendrey A., Music in the Social and Religious Life of Antiquity (Cranbury, New Jersey 1974)

Scheithauer A., Musik, Musikalische Bildung und Soziales Ansehen im Frühen Griechentum, Archiv für Musikwissenschaft 53 (1996): 1-20

Tintori G., La musica di Roma antica (Lucca 1996)

Vetter W., λ. Griechenland – Antike στο: Die Musik im Geschichte und Gegenwart, τ. 5 (1956): 840-845

Wegner M., Das Musikleben der Griechen (Berlin 1949)

Wegner M., Griechenland, στο: Besseler H. / Schneider M. (επιμ.), Musikgeschichte in Bildern, τ. 2  (Leipzig 1961)

Wegner M., Musik und Tanz, στο: Archaeologia Homerica, τ. 3 (Göttingen 1968)

West M. L., Ancient Greek Music (Oxford 1992)

West M. L., Αρχαία Ελληνική Μουσική (μτφρ. Κομνηνός Σ., Αθήνα 1999)

Wille G., Musica romana. Die Bedeutung der Musik im Leben der Römer (Amsterdam 1967)

Winnington-Ingram R. P., λ. Greece (ancient) στο: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, τ. 7 (επιμ. Sadie S., London 1980): 659-671

Κοψαχείλης Σ., Η μουσική στην αρχαία Μακεδονία (Θεσσαλονίκη 1992)

Mιχαηλίδης Σ., Εγκυκλοπαίδεια της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής (Αθήνα 1982)

Παπάζογλου Τ. Λ., Ιστορία της Ελληνικής Μουσικής: από τον Ορφέα μέχρι σήμερα (Αθήνα 1976 ; )

Ρεμαντάς Α. / Ζαχαρίας Π. Δ., Αρίων: Η Μουσική των Ελλήνων ως Διεσώθη από των Αρχαιοτάτων Χρόνων μέχρι της Σήμερον (επανέκδοση: 1997, 1η έκδοση: 1917)

Βυζαντινοί και μεταβυζαντινοί και νεώτεροι χρόνοι

Carile A., Le ceremonie musicali alla corte bizantina στο: Gattin G. (επιμ.), Da Bisanzio a san Marco. Musica e Liturgia. Πρακτικά του συνεδρίου La musica nella storia della civilta bizantina. Venezia: Fondazione Levi, 6-8 Maggio 1993 (Venezia 1994): 43-60

Hannick Chr., Βυζαντινή μουσική στο: Hunger H. (εκδ.), Βυζαντινή λογοτεχνίαΗ λόγια κοσμική γραμματεία των Βυζαντινών, τ. Γ’ (μτφρ. Γιάννου Δ., Αθήνα 1994)

McKinnon J., Music in Early Christian Literature (New York 1987)

Shrunk Ol., Essays on Music in the Byzantine World (New York 1977)

Wellesz A., A History of Byzantine Music and Hymnography (Oxford 1962, 2η έκδοση)

Γουλάκη-Βουτυρά Α., Μουσική, Χορός και Εικόνα. Η απεικόνιση της ελληνικής μουσικής και του χορού από τους Ευρωπαίους περιηγητές του 18ου και 19ου αι. (Αθήνα 1990)

Γιάννου Δ. / Γουλάκη-Βουτυρά Α. / Θέμελης Δ., Ελληνική και Ευρωπαϊκή Μουσική. Εικονογραφημένη Ιστορική Εισαγωγή (Θεσσαλονίκη 1998)

Χάψουλας Α., Η Κοσμική Μουσική στο Βυζάντιο του 4ου αιώνα μέσα από τα Κείμενα Πατέρων της Εκκλησίας, Μουσικολογία 19 (2007): 217-238

 

 

Λεξικά

Die Musik in Geschischte und Gegenwart (Allgemeine Enzyklopädie der Musik, Kassel 1949-1979)

New Grove Dictionary of Musical Instruments (επιμ. Sadie S., London 1984)

Sachs C., Reallexikon der Musikinstrumente (Berlin 1913)

The New Grove Dictionnary of Music and Musicians, 20 τόμοι (επιμ. Sadie S., Macmillan1980)

Τσαγκάρης Γ., Λεξικό της αρχαίας ελληνικής Μουσικής και Ορχηστρικής (1999)

Γενικές πραγματείες (ενδεικτική αναφορά)

Baines A., Musical Instruments through the Ages (London 1966)

Buchner A., Hudebni nástroje od pravěku k dnešku [Musical instruments through the ages] (Prague 1956)

Hornbostel E. M. / Sachs C., Systematic der Musikinstrumente, Zeitschrift für Ethnologie 46 (1914) 553-590

————————————-, Classification of Musical Instruments, The Galpin Society Journal 14 (1961) 3-39 (μτφρ. στα αγγλικά Baines A. / Wachsmann K. P., Amsterdam 1969)

Kartomi M. J., On concepts and classifications of Musical Instruments (Chicago & London 1990)

Marcuse S., A Survey of Musical Instruments (New York 1975)

Sachs C., The History of Musical Instruments (New York 1940)

Schaeffner A., Origine des instruments de Musique : introduction ethnomusicolosique instrumental (Paris 1936)

Wegner M., Die Musikinstrumente des alten Orients (Münster 1940)

Αβέρωφ Ε., Εισαγωγή στην οργανογνωσία (Αθήνα 1992)

Γιάννου Δ., Στοιχεία Οργανογνωσίας (πανεπιστημιακές σημειώσεις Τμήματος Μουσικών Σπουδών, Α.Π.Θ. 2η έκδοση με συμπλήρωμα, Θεσσαλονίκη 2002)

Αρχαιότητα

Aign B., Die Geschicte der Musikinstrumente des Ägäischen Raumes bis um 700 vor Christus(Διδακτορική διατριβή J. W. Goethe-Universität,  Frankfurt am Main 1963)

Bélis A., Les instruments de la Grèce antique. Des vestiges à la reconstruction, Dossier Archéologia Paris 142 (1989): 40-47

———-, L’organologie des instruments de musique de l’Antiquité. Chronique bibliographique, Revue Archéologique 51 (1989): 127-142

Di Giglio A., Gli strumenti musicali greci dall’ Asia Minore, La porta d’ Oriente (1999): 64-60

Faubet-Fournier N., Les instruments de musique dans la céramique apulienne à figures rouges (Toulouse le Mirail 1990)

Fless F., Opferdiener und Kultmusiker auf stadtrömischen historischen Reliefs (Mainz am Rhein 1995)

Haldane J. A., Musical Instruments in Greek Worship, Greece and Rome 13 (1966): 98-107

Harris C. A., On the Divine Origin of Musical Instruments in Myths and Scriptures, The Musical Quarterly 8.1 (1922): 69-75

Harrison F. / Rimmer J., European Musical Instruments (London 1964)

Huchzermeyer H., Aulos und Kithara in der griechischen Musik bis zum Ausgang der klassischen Zeit (nach den literarischen Quellen) (Emsdetten 1931)

Instruments, musiques et musiciens de l’antiquité classique, Études réunies par Arthur Muller(Lille 1995)

Knitterscheid E., Musikinstrumente auf antiken Münzen, Mitteilungen für Münzsammler 6 (1929): 310-315

Lopinto L., La musica degli dei. Gli strumenti musicali nell’iconograffia di Apollo sulla ceramica italiota (Fassano 1995)

Megaw V., Longworth I., The archeology of musical Instruments (London 1981): 287-97

Nordquist G. C., Instrumental Music in Representations of Greek Cult, Kernos, Suppl. I (1992): 143-68

Papadopoulou Z. D., Musical Instruments in Cult, ThesCRA II 4 c (2004): 3-17

Paquette D., L’instruments de Musique dans la céramique de la Grèce antique. Études d’organologie (Paris 1984)

Raheva-Morfova Z., Instruments de musique de l’antiquité dans les trouvailles archéologiques de Bulgarie, Bulletin de l’Institut de musique Sofia 5 (1959): 77-122

Richter L., Instrumentalbegleitung zur attischen Tragödie, Altertum 24 (1978): 150-59

Rimmer J., Ancient Musical Instruments in Western Asia (London 1969)

Sachs C., Die Griechische Instrumentalnotenschrift, Zeitschrift für Musikwissenschaft 6 (1924): 289-301

Skulimowska Z., Instrumenty Muzyczne na Monetach Greckiej wispy Delos, Muzyka 14 (1969): 14-35

Sneed A. B., Musical Instruments from Earliest Records to the Year 1 A. D. (Μ.Α. Thesis, Boston University 1934)

Tillyard H. J. W., Instrumental music in the Roman age, Journal of Hellenic Studies 27 (1907): 160-169

Van Schaik M., The Divine Bird: The Meaning and Development of the Water Bird Embellishment on Musical Instruments in Ancient Greece, Imago Musicae 18/19 (2001/02): 11-33

Vorreiter L., Die Kunst des Musikinstrumentenbaues in der Einheit der Künste des Alterums, Archiv für Musikorganologie 2 (1977): 3-34

—————-, Die schönsten Musikinstrumente des Altertums (Frankfurt a. M. 1983)

Younger J. G., Music in the Aegaean Bronze Age, SIMA Pocket-book 144 (Jonsered 1998)

Wardle M. A., Musical Instruments in the Roman World (Διδακτορική διατριβή, London 1982)

Wegner M., Die Musikinstrumente des alten Orients, Orbis antiquus 2 (Münster 1950)

Zschätzsch A., Verwendung und Bedeutung griechischen Musikinstrumente in Mythos und Kult, Internationale Archäologie 73 (Rahden 2002)

Αγγελίδου Σ. / Διονυσίου Ζ., Τα όργανα της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής μέσα από αναπαραστάσεις θεών σε αρχαιοελληνικά αγγεία στο: Πρακτικά του συνεδρίου 1οΠανελλήνιο Συνέδριο Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ΕΕΜΑΠΕ. Αθήνα: 15-17 Απριλίου 2005 (Αθήνα 2005): 1-13

Μικράκης Μ., Μουσική στην Κρήτη και την Αίγυπτο. Ένα ιδιαίτερο πεδίο ανάπτυξης πολιτιστικών δεσμών στο: Καρέτσου Α. (εκδ.), Κρήτη-Αίγυπτος. Πολιτιστικοί δεσμοί τριών χιλιετιών. Μελέτες (Αθήνα 2000): 162-69

Μιχαηλίδης Σ., Τα Κυριότερα Μουσικά Όργανα των Αρχαίων Ελλήνων, Αρχαιολογία 14 (1985): 38-40

Βυζαντινοί και μεταβυζαντινοί και νεώτεροι χρόνοι

Bachmann W., Das Byzantinische Musikinsrtumentarium στο: Anfänge der Slavischen Musik (Bratislava 1966): 125-138

Bessaraboff N., Ancient European Musical Instruments (New York 1964)

Braun J., Musical Instruments in Byzantine Illuminated MSS, Early Music 8 (1980): 312-327

———–, Die Musikiconographie des Dionysoscultes in römischen Palästina, Imago Musicae 8 (1991): 109-133

De Maffei F., Gli strumenti musicali a Bisanzio στο: Gattin G. (επιμ.), Da Bisanzio a San Marco. Musica e Liturgia (Venezia 1997): 61-87

Di Giglio A., Strumenti Musicalli (Μουσικά όργαναστο: De Martino F. / Vox O., Lirica Greca, τόμοι 1-3 (Bari 1996)

—————-, Alcuni nomi nuovi di strumenti musicali, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 119 (1997): 77-80

—————-, Strumenti delle Muse. Lineamenti di organologia Grega (Bari 2000)

Di Giulio A. M., Iconografia degli strumenti musicali nell’ arte apula στο: Musica in Grecia(επιμ. B. Gentili, R. Pretagostini, Bari 1988) 108-120

Dounias M., λ. Griechenland – Griechische Instrumente und Musikbräuche στο: Die Musik im Geschichte und Gegenwart, τ. 5 (1956): 865 κ.ε.

Farmer H. G., Byzantine Musical Instruments in the Ninth Century (London 1925)

——————, Byzantine Musical Instruments in the Ninth Century (London 1929)

Finesinger S. B., Musical Instruments in the Old Testament, Hebrew Union College Annual 3 (1926): 21-76

Maliaras N., Die Musikinstrumente im Byzantinischen Heer vom 6. bis zum 12. Jahrhundert, Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik 51 (2001): 73-104

Pejović R., King David and Scenes from his Life in Medieval Art Illustrated with Musical Instruments στο: The 4th International Symposium Folklore – Music – Work of Art 1995(Belgrade 1997): 208-32

————-, Musical Instruments as a stylistic Element in Byzantine Medieval Music Art στο: The 5th International Symposium Folklore – Music – Work of Art “Exclusivity and Coexistence”(Belgrade 1997): 41-51

————-, Muzički Instrumenti Srednjovekovne Srbije (Beograd 2005)

Thibaut J. B., La musique instrumental chez les Byzantines, Echos d’Orient 4 (1900-1901): 339-347

Ανωγειανάκης Φ., Η έρευνα για τα ελληνικά μουσικά όργανα, Νεοελληνικός λόγος (Αθήνα 1973): 142-159

————————-, Ελληνικά Λαϊκά Μουσικά Όργανα (Αθήνα 1991)

————————-, Ένα βυζαντινό μουσικό όργανο, Δελτίον της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας περ. Δ΄, Γ΄ (1962-63): 115-23

Καρακάσης Σ., Ελληνικά Μουσικά Όργανα : αρχαία, βυζαντινά, μεταβυζαντινά και γλωσσολογική μελέτη (Αθήνα 1970)

Κώνστας Κ. Σ., Η ζυγιά στην Δυτική Ρούμελη, Λαογραφία 19 (1960-61)

Λιάβας Λ., Ελληνικά λαϊκά Μουσικά Όργανα (Αθήνα: Υπουργείο Πολιτισμού 2002)

Μαλιάρας Ν., Μουσικά όργανα στο Βυζάντιο, Πολυφωνία 1 (2002): 5-28

——————-, Μουσικά όργανα στους χορούς και τις διασκεδάσεις των Βυζαντινών, Αρχαιολογία 91 (2004): 67-71

——————-, Βυζαντινά Μουσικά Όργανα (Αθήνα 2007)

Μερλιέ Μ., Η μουσική λαογραφία στην Ελλάδα (Αθήνα 1935)

Μεταλληνός Γ., Αρμόνιον και Ορθόδοξος Πνευματικότης. Τò Πρόβλημα τῆς Χρήσεως Μουσικῶν Ὀργάνων ἐν τῆ Λατρεία (Αθήναι 1970)

Παπαδάκης Γ., Λαϊκοί Πρακτικοί Οργανοπαίκτες (Αθήνα 1983)

Πλεμμένος Γ., Τα Μουσικά Όργανα στην Εκκλησιαστική Υμνογραφία, Πολυφωνία 7 (2005): 31-53

Αερόφωνα

Baines A., Woodwind Instruments and their History (London 1957)

————-, Brass Instruments, Their History and Development (London 1976)

Becker H., Zur Entwicklungsgeschichte der antiken und mittelalterlichen Rohrblattinstrumente,Schriftenreihe des Musikwisswnschaftlichen Institus der Universität Würzburg 4 (Hamburg 1966)

Büchler A., Horns and Trumpets in Byzantium, Historic Brass Society Journal 12 (2000): 23-59

Cassani G., Oggetti in Osso, Corno e Avorio στο: Buora M. (εκδ.), Aquileia Romana nella Collezione di Francesco di Toppo (Milano 1995): 112-119

Landels J. G., Ancient Greek Musical Instruments of the Wood-wind family (Hull 1960)

Meucci R., Roman military instruments and the lituus, Galpin Society Journal 42 (1949): 86-97

Sarkissian M., Lip-Vibrated Instruments of the Ancient and Non-Western World στο: Herbert Tr. (εκδ.), The Cambridge Companion to Brass Instruments (Cambridge 1997): 5-18

Straus Clay J., Pindar’s Twelfth Pythian: Reed and Bronze, American Journal of Philology 113 (1992): 519-25

Καβακόπουλος Π., Ασκομαντούρα, Χαμπιόλι, Σφυροχάμπιολο. Αρχέγονα Μουσικά Όργανα της Κρήτης, Παράδοση και Τέχνη 61 (2002):

20-21

Ψαρουδάκης Σ., Πρωτογενή Αερόφωνα και μία Αβέβαιη Μαρτυρία του Δισπηλιού, Πολυφωνία 2 (2003): 7-20

Άσκαυλος

Baines A., Bagpipes, (Oxford 1960, αναθεωρημένη έκδοση 1979)

Περιστέρης Σπ., Ο Άσκαυλος (τσαμπούνα) εις την νησιωτικήν Ελλάδα, Επετηρίς Λαογραφικού Αρχείου 14-15 (1960-61): 52-72

Αυλός (αρχαίοι, βυζαντινοί, μεταβυζαντινοί και λαϊκά όργανα)

Campbell D. A., Flutes and Elegiac Couplets, Journal of Hellenic Studies 84 (1964): 63-68

Commoti G., Atena e gli auloi in un ditirambo di Teleste (fr. 805 P.), Quaderni urbinati di cultura classica 5 (1980): 47-54

Letters J. R., The scales of Some Surviving Auloi, Classical Quarterly 19 (1969): 266-68

Bélis A., Auloi grecs du Louvre, Bulletin de Correspondance Hellénique 108 (1984): 111-22

———-, Fragments d’auloi, Bulletin de Correspondance Hellénique Supplement IX (1984): 176-81

———-, Étude des fragments d’ auloi de Délos. Recherches philologiques et archéologiques(Athénes 1985)

———-, L’aulos phrygien, Revue Archéologique 48 (1986): 21-40

———-, La phorbeia, Bulletin des Correspondance Hellénique 110 (1986): 205-18

———-, Charnières ou auloi?, Revue Archéologique (1988): 109-118

———-, Studying and Dating Ancient Greek Auloi and Roman Tibiae: a Methodology στο: The Archaeology of Early Music Cultures. Third International Meeting of the ICTM Study Group on Music Archaeology. Orpheus: Schriftenreihe zu Grundfragen der Musik 51 (επιμ. Hickmann E. / Hughes D. W., Bonn-Bad Godesberg 1988): 233-248

———-, Les fabricants d’ Auloi en Grèce. L’example de Délos, ΤΟΠΟΙ 8/2 (1998): 777-790

Bodley B., The Auloi of Meroë. A Studyof the Greek-Egyptian Auloi Found at Meroë, Egypt, American Journal of Archaeology 50 (1946): 217-240

Boulter C., Aulos section from the Athenean Agora, Hesperia 22 (1953)

Brussich G. Fr., Un auleta del IV sec. a. C.: Timoteo di Tebe στο: Gentili B. / Perusino F. (επιμ.), Mousike: Metrica, ritmica e musica greca in memoria di Giovano Commotti (Pisa 1995): 145-55

Comotti G., L’aulos ghingras in une scena menandrea del mosaico di Dioscuride (de Samos, II-I s.av.J.C.), Quaderni urbinati di cultura classica 20 (1975): 215-32

Curtis J., The double flutes, Journal of Hellenic Studies 34: 89-105

Frontisi-Ducroux F., Athéna et l’invention de la flute, Musica e storia 2 (1994): 239-67

Hagel S., Calculating auloi. The Louvre aulos scale στο: Hickmann E. / Eichmann R. (εκδ.), Studien zur Musikarchäologie 4. Orient-Archäologie 15 (2004): 373-390

Hickmann H., The Antique Cross-Flute, Acta musicologica 24 (1952): 108-112

Howard A. A., The Aulos or Tibia, Harvard Studies in Classical Philology 4 (1893): 1-63

Howard A. A., The mourhpiece of the aulos, Harvard Studies in Classical Philology 10 (1899): 19-22

Kamarotos, Perspectives and Constraints on Physical Modeling of the Sesklo Aulos στο: Physical Modeling in Music. Θεσσαλονίκη: 10-12 Ιουλίου 1995 (αδημοσίευτο)

Landels J. G., The Brauron Aulos, The Annual of the British School at Athens 58 (1963): 116-19

—————-, Fragments of auloi found in the Athenian Agora, Hesperia 33 (1964): 392-400

—————-, A newly Discovered Aulos, The Annual of the British School at Athens 63 (1968): 232-238, πίν. 55

—————-, The reconstruction of Ancient Greek Auloi, Greek Archaeology 12 (1981): 298-302

Lawson G. / Wardle A., A Roman Pipe from London, Antiquities Journal 71 (1991): 229-230

Mckinnon J. W., The Rejection of the Aulos in Ancient Greece στο: Strainchamps E. / Maniates M. R. (εκδ.), Music and civilazation: Essays in honour of Paul Henry Lang (New York 1984): 203-214

Meucci R.‚ Aulos, tibia e doppio flaouto, antichistica e folklore musicale, Nuova Rivista Musicale Italiana 4 (1986): 626-637

Moundrea-Agrafiotu A., The Neolithic “flute” from Sesklo, Thessaly : a possible musical instrument of the fifth millenium στο: B.C. Proceedings “Physical modeling in Music”, July 10-12, 1995, Organized by the Program of Psychoacoustics – Aristotle University of Thessaloniki

Olsen P. R., ‘An Aulos in the Danish National Museum’, Dansk Aarbog for Musikforskning1966-67 (1968): 3-9

Péché V., Les Tibiae, Instruments de la scène romaine : l’exemple de la comédie et de la pantomime στο: Instruments, musiques et musiciens de l’antiquité classique, Études réunies par Arthur Muller (Lille 1995): 71-85

Petretto M. A., L’ Aulos, Sandalion 16-17 (1993-1994): 107-124

Psaroudakēs S., The aulos of Argithea στο: Hickmann E. / Kilmer A. D. / Eichmann R. (εκδ.), Studien zur Musikarchäologie 3. Orient-Archäologie 10 (2002): 335-366

———————, The auloi of Pydna στο: Both A. A. (εκδ.), Studien zur Musikarchäologie 6.Orient-Archäologie 22 (2008): 197-216

Schlesinger K., The Greek aulos: a study of its mechanism and of its relation to the modal system of ancient Greek music (London 1939, επανέκδοση Groningen 1970)

Southgate T. L., Ancient Flutes from Egypt, Journal of Hellenic Studies 35 (1915): 12-21

Vetter W., Monaulos, RE 31 (1933): 74-75

————-, Tibia, Paulys Real-Encyclopädie der classischen Altertumswissenschaft 2η σειρά, 6/1 (Stuttgart 1936): 808-812

Wallace R. W., An Early Fifth-Century Athenian Revolution in Aulos Music, Harvard Studies in Classical Philology 101 (2003): 73-92

Wilson P., The Aulos in Athens στο: Goldhill S. / Osborne R. (εκδ.), Performance Culture and Athenian Democracy (Cambridge (Eng.) 1999): 58-95

Λεμπέση Α., Ο κρητικός αυλός, Αριάδνη 5. Τιμητικός τόμος Αλεξίου (1989): 55-61

Μαζαράκη Δ., Το λαϊκό κλαρίνο στην Ελλάδα (Αθήνα 1959)

——————-, Some Notes on Greek Shepherd Flutes, Bulletin de lInstitute de musique 13 (1969)

——————-, Ο αυλός της Συλλογής Καραπάνου και η σύγχρονη μουσική πράξη, Λαογραφία ΚΗ (1972)

Μπάνου Ο., Ο δίαυλος της Πύδνας στο: Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία, 1ο Διεθνές Συνέδριο(Θεσσαλονίκη 1997): 519-24

Bucina

Fleischhauer G., Bucina und Cornu, Wissenschaftliche Zeitschrift der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg 9 (1960): 501-506

Ziolkowski J., The Roman Bucina: A Distinct Musical Instrument?, Historic Brass Society Journal 14 (2002): 31-58

Γκάιντα

Maheu R., Γκάιντες, Παράδοση και Τέχνη 48 (1999): 12-14

Cornu

Fleischhauer G., Bucina und Cornu, Wiss.Zs.d.M.-LutherUniv.HalleWittenberg 9 (1960): 501-506

Fistula (βλ. σύριγξ)

Hydraules ή Hydraulicum Organum (βλ. ύδραυλις)

Κέρας

Klein U., Das Naturehorn (Kéras) als griechisches Musikinstrument, Das Gymnasium  74 (1967): 139 κ.ε.

Lituus

Meucci R., Roman military instruments and the lituus, Galpin Society Journal 42 (1949): 86-97

Sachs C., Littus und Karnyx, Festscrift…Rochus Freiherrn von Liliencron (Leipzig 1910): 241-246

Voigt A., Die Signalinstrumente des römischen Heeres und der Lituus, Deutsche Instrumentenbauzeitung 34 (1933): 346-348

Σάλπιγξ

Baurain R. C. / Darcque P., Un triton en pierre a Mallia, Bulletin de Correspondance Hellénique 107 (1983): 3-73

Crowther N. B., Heralds and Trumpeters at Greek Athletic Festival, Nikephoros 7 (1944): 135-155

Krentz P., The salpinx in Greek Warfare, στο: Hanson V. D., Hoplites: The Classical Greek Battle Experience (London & New York 1991): 110-20

Mitchell P., Biblical References to the Trumpet, International Trumpet Guild Journal 21.4 (1997): 66-69

Nordquist G. C., The salpinx as an instrument of Eros and Dionysos, Imago Musicae VIII (1991): 61 – 72

Ziolkowaski J., The invention of the Tuba (Trumpet), Classical World 92 (1999): 367-73

Σύριγξ

Di Giglio A., Il nay e la syrinx: due strumenti musicali a confronto, La porta d’Oriente 1 (2000): 99-103

Dupont-Roc R. / Lallot J., Syrinx, Poétique 1 (1974): 176-93

Haas G., Die Syrinx in der griechischen Bildkunst, Wiener musikwissenschaftliche Berichte 11 (Wien 1985)

Woltering P. J., Roman Panpipes from Uitgeest, the Netherlands στο: Sarfatij H. / Verwers W. J. H. / Woltering P. J. (εκδ.), In discussion with the Past. Archaeological Studies Presented to W. A. van Es (Amersfoort 1999)

Tibia (βλ. αυλός)

Tibiae (βλ. αυλό)

Tuba (βλ. σάλπιγξ)

Ύδραυλις

Apel W., Early Histoy of the Organ, Speculum 23 (1948): 191-216

Bérart G., Note sur l’hydraulis, Monde Musical 44 (1933): 225 κ.ε.

Cellier A., L’Orgue hydraulique d’Aquincum, Monde Musical 44 (1933): 190 κ.ε.

Dareggi G., Aspetii Tecnichi e Funzione Sociale dell’ Organo nel Mondo Ellenistico-Romano, Africa Romana (1994): 261-275

Degering H., Die Orgel (Münster 1905)

Eggebrecht H. H. (εκδ.), Organ of Classical Antiquity: The Aquincum Organ A. D. 228(Budapest 1997)

Farmer H. G., The Organ of the ancients: from Eastern Sources (London 1931)

Fleury Ph., L’ Orgue Hydraulique Romain στο: Archéologie et Musique, Actes du Colloque International, Cité de la Musique 2, 9-10 Fevr. 2001 (Paris 2002): 48-54

————–, L’Orgue Hydraulique Antique, Schedae 2.1 (2005): 7-16

Jacob F. / Hochuli-Gysel A., Die Römische Orgel aus Avenches / Aventicum, Arch. Schweiz24 (2001): 31-38

Kaba M., Die römische orgel von Aquincum (3. Jahrhundert), Musicologica Hungarica, Veröffentlichungen des Musikwissenschtliches Institute in Budapest 6 (Kasse-Basel-London 1980)

Loret C., Rechersches sur l’orgue hydraulique (Paris 1890)

Maclean C., The Principles of the Hydraulic Organ, Sammelbände der intern.Musikgersellschaft 6 (1956): 183-286

Maliaras N., Die Orgel im byzantinischen Hofzeremoniell des 9. und des 10. Jahrhunderts. Eine Quelleuntersuchung (München 1991)

Markovits M., Die Orgel im Altertum (Leiden & Boston 2003)

Minarovics J., Reconstruction of the Roman Organ of Aquincum as a Hydraulis (Waterorgan) στο: Organ of Classical Antiquity: The Aquincum Organ A. D. 228, Actes du Colloque de l’ Institut de musicology de l’ Académie des Sciences Hongroise, 1-4 Sept. 1994 (Budapest 1997): 70-75

Moreau J., Die Waserorgel auf der römischen Mosaik von Nenning an der Mosel, Saarbrücker 4: 4-49

Nagy L., Az Aquincumi Orgona στο: Az Aquincumi Muzeum Kiadvànya II (στα ουγγρικά με γερμανική περίληψη) (Budapest 1934)

———–, Un Organo di età romana, Aevum 10 (1936): 442-44

Nordon M., Histoire de l’Hydraulique. L’ eau Conquise. Les Origines et le Monde Antique (Paris 1991)

Perrot J., L’Orgue de ses origines hellénistique à la fin du XIII siècle (Paris 1963)

———–, The Organ from its Invention in the Hellenistic Period to the End of the Thireenth Century (μτφρ. Deane N., London 1971)

———–, L’Orgue de la Mosaïque Syrienne de Mariamîn, Revue de Musicologie 59e.1er (1973): 99-105

———–, L’ Hydraulis: Problèmes de Reconstitution στο: Homo-Lechner C. / Bélis A. (επιμ.), La pluridisciplinarité en Archéologie Musicale, 4e Rencontre Internationale d’Archéologie Musicale de l’ICTM, St-Germain-en-Laye 1990 (Paris 1994): 85-90

Schlesinger K., Researches into the Origin of the Organs of the Ancients, Sammelbände der Internationalen Musikgesellschaft 2.2 (1901): 167-202

Schneider T., Organum hydraulicum, Die Musikforschung 7 (1954): 24-39

Szonntagh E. L., Ancient Aquincum Hydraulis: Some Conclusions and Goals, Crescendo38.5 (1976)

———————-, Is the Pipe Organ Discovered at Aquincum a Water Organ?, Scientific Honeyweller 2.54.4 (1981): 54-60

———————-, Neuere Angaben zum Druchluftregler der Orgel von Aquincum, Budapest Régoségéi 28 (1991): 283-293

———————-, Organ Tone-Color and Pipe Dimensions: Aquincum Hydraules Scale Studies, Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae 37.2/4 (1996): 191-216

———————-, Statistical Treatment of Hydraulis Data στο: Organ of Classical Antiquity: The Aquincum Organ A. D. 228, Actes du Colloque

de l’Institut de musicology de l’Académie des Sciences Hongroise, 1-4 Sept. 1994 (Budapest 1997): 99-104

———————-, The «Keyboard» of the Aquincum Hydra – A New Hypothesis στο: Organ of Classical Antiquity: The Aquincum Organ A. D. 228, Actes du Colloque de l’ nstitut de musicology de l’Académie des Sciences Hongroise, 1-4 Sept. 1994 (Budapest 1997): 113-118

Tarnoczy T., Akustische Untersuchungen mit Kleinen Labialpfeifen aus Metall στο: Organ of Classical Antiquity: The Aquincum Organ A. D. 228, Actes du Colloque de l’Institut de musicilogie de l’ Académie des Sciences Hongroise, 1-4 Sept. 1994 (Budapest 1997): 105-112

Walcker-Mayer W., Die römische Orgel von Aquincum (Stuttgart 1970)

Woodburn H. W., The Recent Discovery of an Inscribed Water-Organ at Budapest, Transactions and Proceedings of the American Philological Association 69 (1938): 392-410

Zsidi P., An Unusual Archeological Excavation at the Schola Collegii Centonariorum στο: Organ of Classical Antiquity: The Aquincum Organ A. D. 228, Actes du Colloque l’ Institut de musicilogie de l’ Académie des Sciences Hongroise, 1-4 Sept. 1994 (Budapest 1997): 45-56

Καρασμάνης Β., Ύδραυλις, Αρχαιολογία 95 (2005): 61-67

Λάζος Χ. Δ., Το μουσικό όργανο «Ύδραυλις» (250 π.Χ.) στο: Η περιπέτεια της τεχνολογίας στην αρχαία Ελλάδα (Αθήνα 1999): 102-195

Παντερμαλής Δ., Η ύδραυλις του Δίου, ΑΕΜΘ 6 (1992): 21-222

Φλογέρα

Μαζαράκη Δ. Β., Η Τζαμάρα, στο: Πρακτικά Α’ Συμποσίου Λαογραφίας του Βορειοελλαδικού Χώρου (Θεσσαλονίκη 1976): 171-175

———————–, Το Καλάμι. Μια Πανελλήνια Φλογέρα, στο: Πρακτικά Β’ Συμποσίου Λαογραφίας του Βορειοελλαδικού Χώρου (Θεσσαλονίκη 1976): 241-243

Ιδιόφωνα

Blades J., Percussion Instruments and their History (London 1984, 3η έκδοση)

Cook A. B., The Gong at Dodona, Journal of Hellenic Studies 22 (1902): 5-28

Hickmann H., Cymbales et crotales dans l’Egypte ancienne, Annales du service des antiquités de l’Egypte19 (1949): 451-545

Schäfke M. A., Idiophones of the Ancient World, Jahrbuch für Antike und Christentum 21 (1978): 147-172

Schatkin M. A., Idiophones of the Ancient World, Jahrbuch für Antike und Christentum 21 (1978): 147-172

Crotala (βλ. κρόταλα)

Κρόταλα

Benzi A., Le forme alternative dei crotali nella Grecia antica, RIM 27 (1992): 3-23

Lambin K. D. G., Le surmon ΒΑΤΑΛΟΣ et les mots de cette famille, RPh 56 (1982): 249-263

Κρούπεζα

Bélis A., ΚΡΟΥΠΕΖΑΙ, Scabellum, Bulletin de Correspondance Hellénique 112 (1988): 323-339

Machabey A., Un instrument de l’antiquité: le scabellum (Ménestrel 1935)

Κώδων

Morillot L., Étude dur l’emploi des clochettes chez les anciens et depuis le triomphe du christianisme (Dijon 1888)

Salvini G. / Caumont O., Une Clochette en Bronze Estampillée FACVNDVS, Bulletin Instrumentum 13 (2001): 22

Κουρμούλης Γ., Γερακοκούδουνα, Επετηρίς Εταιρείας Κρητικών Σπουδών 1 (1938)

Μηλιατζίδου-Ιωάννου Ε., Οι καμπάνες της Θεσσαλονίκης. Πληροφορίες για τους τεχνίτες και την τέχνη τους, Μακεδονικά 12 (Θεσσαλονίκη 1972)

Ξυλόφωνο

Jentoft-Nilsen M., More Xylophones, BABESCH: Bulletin antike Beschaving 55 (1980): 246-247

Ρόμβος

Gow A. S. F., Ίυγξ, Ρόμβος, Rhumbus, Turbo, Journal of Hellenic Studies 54 (1934): 1-13

Tavenner E., Inyx and Rhombus, Transactions and Proceedings of the American Philological Association 64 (1933): 109-127

Tucci G., Contributo allo studio del rombo, Rivista di Etnografia 8-9 (1954-55): 1-16

Σείστρο

Gray Nelson J., Xylophones on Gnathian Vases, BABESCH: Bulletin antike Beschaving 61 (1986): 30-33

Hickmann H., Eine Sonderform des griechischen Sistrums στο: Wegener H. (εκδ.), Musa-Mens-Musici. Im Gedenken an Walter Vetter (Leipsig 1969): 187-91

Keuls E., The Apulian xylophone. A mysterious musical instrument identified, American Journal of Archaeology 83 (1979): 476-77

Lepore L., Il Sistro Italico: Strumento, Attributo, Oggetto di Culto, Imago Musicae VIII (1991): 95-108

Salapata G., The ‘Apulian Sistrum’. Monotone or Melodic? στο: Hickmann E. / Kilmer A. D. / Eichmann R. (εκδ.), Studien zur Musikarchäologie III (Rahden 2002): 415-423

Schaik M. van, The Cymbala in Psalm 80 Initials: A simbolic Interpretation, Imago musicae5 (1988): 23-40

Schneider-Hermann G., Das Xilophon in der Vasenmalerei Süditaliens στο: Festoen A.N. Zadoks-Josephus Jitta (Groningen-Nussum 1976): 517-26

Söderberg B., The Sistrum: A Musicological Study, Ethnos 33 (1968): 90-133

Winnington-Ingram R. P., Apulian Sistrum στο: Ancient Greek Music – A Bibliography 1932-1957, Lustrum 3 (1958): 19 κ.ε.

Zschätzsch A., Ein Musikinstrument der Aphrodite ?, Die Musikforschung 56 (2003/2): 135-154

Scabellum (βλ. κρούπεζα)

Sistrum (βλ. σείστρο)

Μεμβρανόφωνα

Blades J., Percussion Instruments and their History (London 1984, 3η έκδοση)

Bushala E. W., ῥόπτρον as a musical instrument, Greek Roman and Byzantine Studies 10 (1969): 169-72

Büchler A., Drums in Byzantium and the Iconography of the Psalm 136/137 στο: 20th Byzantine Studies Conference, Abstracts (1994): 48-49

Di Giulio A. M., The Frame Drum as a Dionysian Symbol in Scenes of Apuliam Pottery, Research Center for Musical Iconography 16 (1991): 2-7

Garezou M. X., Le Roptron et la clochette: musique sur un plate byzantine, Antikekunst36/II (1993): 28-30

Kolotourou K., Music and Cult: the Significance of Percussion and the Cypriote Connection στο: Proceedings of an International Symposium on Cypriote Archeology. Erlangen, 23-24 July 2004 (Möhnesee & Wamel 2005): 183-204

Manniche L., Rare fragments of a round tambourine in the Ashmolean Museum, Oxford, Acta Orientalia 35 (1973): 29-34

Χορδόφωνα

Γενικά

Jan K. von, Die griechische Saiteninstrumente στο: Programm des Gymnasium Saargemund(Leipsig 1882)

Kilmer A. D., The strings of musical instruments. Their names, numbers and significance στο: Studies in Honor of Benno Landsberger (Chicago 1965): 168-261

Maas M., ΜcΙntosh Snyder J., Stringed Instruments in Ancient Greece (New Haven & London 1989)

Roberts H. H., Ancient Greek Stringed Instruments 700-200 B.C. (διδακτορική διατριβή University of Reading 1974)

Straub M., Intruments à cordes dans un Tumulus et la Musique des Morts στο: Homo-Lechner C. / Bélis A. (εκδ.), La Pluridisciplinarité en Archéologie Musicale. 4e Rencontre Internationale d’Archéologie Musicale de l’ ICTM, St-Germain-en-Laye 1990 (Paris 1994): 101-110

Van Schaik M., The Development of the Water Bird’s Head on Stringed Instruments from the Greek Region. Paper read at the 9th meeting of the Study Group for Musical Iconography, Dion (Greece 1998)

Vendries C., Instruments à cordes et musiciens dans l’Empire Romain (Paris 1999)

Wilson P., Athenian Strings στο: Murray P. / Wilson P. (εκδ.), Music and the Muses: The Culture of ‘Mousike’ in the Classical Athenian City (Oxford 2004): 269-306

Διάφορα

Alvares-Martinez R., El Arpa-Cítara (Rota): su Probable Origen Bizantino y su Trayectoria Mediterránea Hacia la Europa occidental, Revista de Musicología 22.1 (1999): 11-48

Barker A., Che cos’era la magadis? στο: Gentili B. / Pretagostini R. (επιμ.), Musica in Grecia(Bari 1990)

Byrne M., The Invention of Tuning Peg and Pin in the Hellenistic Age στο: Homo-Lechner C. / Bélis A. (εκδ.), La Pluridisciplinarité en Archéologie Musicale. 4e Rencontre Internationale d’Archéologie Musicale de l’ICTM, St-Germain-en-Laye 1990 (Paris 1994): 59-61

Commoti G., Un’antica arpa, la magadis, in un frammento di Teleste (Fr. 808 P.), Quaderni urbinati di cultura classica 15 (1983): 57-71

Hickmann H., Der Skindapsos. Ein Nachtag zur Terminologie antiker Saiteninstrumente στο: Becker H. / Gerlach R. (εκδ.), Speculum musicae artis. Festgabe für Heinrich Husmann zum 60. Geburtstag am 16. Dezember 1968 (München 1970)

Landels J. G., Ship-shape and sambuca-fasion, Journal of Hellenic Studies 86 (1966): 69-77

Nef W., The polychord, The Galpin Society Journal 4 (1951): 20-24

Ruelle C. E., La Monocorde, Instrument de Musique, Revue des Études Grecques 10 (1897): 309-312

West M. L., When is a harp a panpipe? The meanings of pektis, Classical Quarterly 47 (1997): 48-55

Κώνστας Κ. Σ., Η Ζυγιά στη Δυτική Ρούμελη, Λαογραφία 19 (1960-61): 325-359

Άρπα

Duchesne J., Guillemin M., Restitution d’une harpe minoenne et problème de la SAMBYKH, Antiquité Classique 37 (1968): 5-19

Herbig R., Griechische Harfen, Mitteilungen des deutschen archäologischen Instituts – Athenische Abteilung 54 (1929): 164-93

Van Schaik M., Historical Harp Bibliography (1980-1993) στο: Van Schaik M. (εκδ.), Aspects of the Historical Harp: Proceedings of the International Historical Harp Symposium Utrecht 1992 (Utrecht 1994): 129-135

———————-, Cycladic Harps: An Interdisciplinary Approach, Newsletter of the Historical Harp Society (Winter 1997/98): 1-12

———————-, Ancient Marble Harp Figurines: The Search for a Stratified Context, Music in Art – International Journal For Music Iconography 23/1-2 (1998): 5-10

———————-, The Marble Harp Players from the Cyclades (Utrecht 1998)

———————-, Zur Echtheit der kykladischen Harfenspielerfiguren στο: Hickmann E. / Laufs I. / Eichmann R. (επιμ.), Studien zur Musikarchäologie II: Musikarchäologie früher Metallzeiten: Vorträge des 1. Symposiums der International Study Group on Music Archaeology im Kloster Michaelstein, 18.-24. Mai 1998. Orient-Archäologie 7 (Rahden 2000): 239-245

Πακλατζή Κ., Κυκλαδικές Άρπες, Μουσικοτροπίες 2 (1996): 41-49

Κανονάκι

Θέμελης Δ., Το «Κανονάκι», ένα Λαϊκό Μουσικό Όργανο. Έρευνα για την Προέλευσή του στο: Πρακτικά Α’ Συμποσίου Λαογραφίας του Βορειοελλαδικού Χώρου (Θεσσαλονίκη 1976) 35-54

—————-, Το κανονάκι, Προέλευση, Ιστορία (Θεσσαλονίκη 1996)

Λαούτο

Behn F., Die Laute im Altertum und Früher Mittelalter, Zeitschrift für Musikwissenschaft 1 (1918-9): 89-107

Farmer H. G., An Early Greek Pandore, Journal of Asiatic Studies (1949): 177-79

——————, The Evolution of the Tanbur or Pandore, Transactions of the Glasgow University Oriental Society 5 (1923-28): 26-28

Higgins R. A., R. P. Winnington-Ingram, Lute players in Greek Art, Journal of Hellenic Studies85 (1965): 62-71

Picken L., The Origin of the Short Lute, The Galpin Society Journal 8 (1955): 32-42

Turnbull H., The Origin of the long-necked Lute, The Galpin Society Journal 25 (1972): 58-66

Ανωγειανάκης Φ., Νεοελληνικά χορδόφωνα. Το Λαγούτο, Λαογραφία 28 (1972)

Λαούτο με δοξάρι

Bachmann W., The Origins of Bowing and the Development of Bowed Instruments up to the Thirteenth Century (London 1969)

Μαυρής Ν., Παπαδόπουλος Ε., Δωδεκανησιακή λύρα (Πορτ Σάιντ 1928)

Λύρα (Φόρμιγξ, Χέλυς, Βάρβιτος, Κιθάρα κ.ά.)

Beazley J. D., Citharoedus, Journal of Hellenic Studies 42 (1922): 70-98

—————–, Hymn to Hermes, American Journal of Archaeology 52 (1948): 336-40

Barker A., Innovations of Lysander the Kitharist, Classical Quartely 21 (1982): 266-69

Baud-Bovy S., L’accord de la lyre antique et la musique polpulaire de la Grèce moderne, Revue de musicologie 53/1 (1967): 3-20

Bélis A., A propos de la construction de la lyre, Bulletin de Correspondance Hellénique 109 (1985): 211-212

———-, Cithares, Citharistes, Citharôdes en Grèce, CRAI (1995): 1025-1065

———-, La cithare du relief des Theores. Essai de datation, Bulletin de Correspondance Hellénique 119 (1995): 369-374

Boardman J., The Lyre player Group of Seals. An Encore, Archäologischer Anzeiger (1990): 1-17

Borthwick E. K., The Riddle of the Tortoise and the Lyre, Music and Letters 51 (1970): 373-87

Cantilena M., Il primo suono della lyra στο: Tradizione e innovazione nella cultura greca da Omero all’ età ellenistica. Studi in onere di B. Gentili (Roma 1993): 115-27

Coulter C. C., Aeolian Strains on the Roman Lyre, The Classical Journal 31.3 (1935): 175-182

Courbin P., Les lyres d’Argos, Bulletin de Correspondance Hellénique suppl. 6 (1980): 93-114

Curtis Franklin J., Once More the Poet: Keats, Severn, and the Grecian Lyre, MAAR 48 (2003): 227-240

———————–, Lyre Gods of the Bronze Age. Musical Koine, Janer 6 (2006): 39-70

Deubner L., Die vierseitige Leier, Mitteilungen des deutschen archäologischen Instituts – Athenische Abteilung 54 (1929): 197 εικ. 2

—————, Terpander und die siebensaitige Leier, Berliner philologische Wochenschrift 50 (1930): 1566-1567

Duchemin J., La houlette et la Lyre (Paris 1960)

Duchesne J. / Guillemin M., Sur l’origine asiatique de la cithare grecque, L’Antiquité Classique 4 (1935): 117-124

————————————, L’ animal sul la cithare. Nouvelle lumière sur l’origine sumérienne de la cithare grecque, Acta Iranica 13 (Leiden 1984): 129-41

————————————, Nuova luce sull’origine sumerica della Kithara greca στο: Restani D. (επιμ.), Musica e mito nella Grecia antica (Bologna 1995): 147-58

Dumoulin D., Die Chelys, Archiv für Musikwissenschaften XLIX (1992): 85-109, 225-257

Gabriel I., Ein miteelalterliches Plektron aus Starigard/Oldenburg. Plektron und Plektrongebrauch in der antiken Welt στο: Mousikos Aner. Festschrift Max Wegner (1982)

Hägg T., Hermes e l’ invetiozione de la lyra: una versione non ortodossa στο: Restani D. (επιμ.), Musica e mito nella Grecia antica (Bologna 1995): 209-234

Huxley G., A note on the seven-stringed lyre, Journal of Hellenic Studies 90 (1970): 196-97

Kaimio M., Music in the Homeric Hymn to Hermes, Archtos: Acta philologuxa Fennica 8 (1974): 29-42

Koller H., Das Kitharodische Prooimion, Philologus 100 (1956): 159-206

Kolotourou K., Images of Sound: Music Performances and the Lyre Player Motif in Early Iron Age Art, Soma (2001): 215-222

Lawergren B., Lyres in the West (Italy, Greece) and East (Egypt, the Near East), ca. 2000 to 400 B.C., Opuscula Romana 19 (1993): 55-76

——————, The Cylinder Kithara in Etruria, Greece and Anatolia, Imago musicae 1 (1984): 147-74

Maas M., Back view of the ancient Greek Kithara, Journal of Hellenic Studies 95 (1975): 175

————, On the shape of the Ancient Greek Lyre, The Galpin Society Journal 27 (1974): 113-17

————, Polychordia and the fourth century Greek lyre, Journal of Musicology 10 (1992): 74-88

————, The phorminx in classical Greece, Journal of the American Musical Instrument Society 2 (1976): 34-55

McIntosh Snyder J., The barbitos in the classical period, Classical Journal 67 (1972): 331-40

Melon P., La chitarra di David, Sandalion 5 (1982): 233-61

Metzler D., Ein griechisches Plektron, Archiv für Mussikwissenschaft 28 (1971): 147-150

Norlind T., Lyra und Kithara in der Antike, Svensk Tidskrift för Musikgorsning 16 (1934): 77-98

Pöhlman E., Zwei Elgin-Leiern im British Museum στο: Quellen und Studien zur Musikgeschichte τ. 1. Musik der Antike und Neuzeit (1987): 319-327

Pöhlman E. / Tichy E., Zur Herkunft und Bedeutung von Κόλλοψ, Serta Indogermanica(Innsbruck 1982): 287-311, εικ. 1-5

Psaroudakēs S., The arm-crossbar junction of the Classical Hellenic kithara στο: Hickmann E. / Laufs I. / Eichmann R. (εκδ.), Studien zur Musikarchäologie 2. Orient-Archäologie 7 (2000): 263-278

———————, A lyre from the Cemetery of the Acharnian Gate, Athens στο: Hickmann E. / Both A. A. / Eichmann R. (εκδ.), Studien zur Musikarchäologie 5. Orient-Archäologie 20 (2006): 59-79

Reinach T., La Guitare dans l’Art Grec, Revue des Études Grecques 8 (1895): 371-378

Roberts H. H., The technique of Playing Ancient Greek Instruments of the Lyre Type, Music and Civilisation, The British Museum Yearbook 4 (London 1980)

——————-, Reconstructing the Greek Tortoise-Shell Lyre, World Archaeology 12 (1981): 303-12

Sarti S., Kitharis e Kithara. Origine e formazione di uno strumento musicale antico attraverso le fonti letterarie e figurative, Xenia antiqua 2 (1993): 23-30

Schottländer J. W., Griechische Leiern (Διδακτορική διατριβή, Berlin 1936)

Thurn N., Die siebensaitige Lyra, Mnemosyne 51 (1998): 411-434

Vorreiter L., The swan-neck lyre of minoan-Mycenean culture, Galpin Society Journal 28 (1975): 93-97

—————-, Antike Phoinix-Lyren, Archiv für Musikorganologie 2 (1977): 61-67

—————-, Apollon-, Orpheus- und Thamyris-Lyren, Archiv für Musikorganologie 2 (1977): 113-33

—————-, Lyren der Illyroi, Archiv für Musikorganologie 2 (1977): 68-94

—————-, Archaisch-antike Lyrenbaukunst: Eine polyvalente Hochkunst, Archiv für Musikorganologie 3-4 (1979): 14-30

—————-, Riesenlyren der Altertums, Archiv für Musikorganologie 3-4 (1979): 30-37

Winnington-Ingram R. P., The Pentatonic Tuning of the Greek lyre, Classical Quarterly 50 (1956): 169-186

Winternitz E., The Survival of the Kithara and the Evolution of the English Cittern: A Study in Morphology, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 24.3/4 (1961): 222-229

Δραγώνα Λατσούδη Α., Μυκηναϊκός Κιθαρωδός από τη Ναυπλία,  Αρχαιολογική Εφημερίς(1979): 86-98

Θέμελης Δ., Η Λύρα της Θράκης στο: Πρακτικά Γ’ Συμποσίου Λαογραφίας του Βορειοελλαδικού Χώρου (Θεσσαλονίκη 1979): 273-282

Καβακόπουλος Π., Η Παραδοσιακή Λύρα της Κρήτης και τα Χορδίσματά της, Παράδοση και Τέχνη 46 (1999): 18-20

Πλάτων Ν., Μινωική λύρα στο: Χαριστήριον εις Α. Κ. Ορλάνδον, Γ΄ (Αθήναι 1966): 208-232

Φάκλαρης Π., Χέλυς, Αρχαιολογικόν Δελτίον 32 (1977): 219-233

Χαιρόπουλος Π., Η λύρα – Η εξέλιξή της από την αρχαία εποχή ως σήμερα σ’ όλο τον κόσμο(Θεσσαλονίκη 1994)

Ψαρουδάκης Στ., Ο Αρμός του Άνω Βραχίονα με τον ζυγό σε κιθάρα της ζωφόρου του Παρθενώνα, Ιδιόφωνο 1 (1997): 28-35

————————, Η Λύρα στον Ελλαδικό χώρο στις Εποχές του Χαλκού και του Σιδήρου, Αρχαιολογία και Τέχνες 90 (Μάρτιος 2004): 60

Νάβλα

Παντερμαλής Δ., Ανασκαφή του Δίου κατά το 1994 και το ανάγλυφο της νάβλας, ΑΕΜΘ 8 (1994): 13-133

Αρχαιότητα

Bircher E. P. κ.ά., La Musique et la Danse dans l’ antiquité (Genève 1996)

Calame C., Choruses of Young Women in Ancient Greece (Maryland & London 1997)

Ceccarelli P., La Pirrica nell’ Antichità greco-romana: studi sulla danza armata, Filologia e critica, Collana diretta da Bruno Gentili (Pisa & Roma 1998)

Delavaud-Roux M. H., Les Danses Armées en Grèce Antique (Paris 1993)

——————————, Les Danses Pacifiques en Grèce Antique (Aix-en-Provence 1994)

——————————, Les Danses Dionysiaques en Grèce Antique (Paris 1995)

Galt C. M., Veiled Ladies, American Journal of Archaeology 35.4 (1931): 373-393

Goulaki-Voutyra A., Pyrrhic Dance and Female Pyrrhic Dancers, Research Center for Musical Iconography .Newsletter 21/1 (1996): 3-12

Guidobaldi M. P., La musica e la danza nell’antica Roma, Archeo 129 (1995): 58-97

Lawler L., Ο χορός στην Αρχαία Ελλάδα (μτφρ. Δημητριάδου-Ψαροπούλου Μ., Αθήνα 1984)

Lonsdale S. H., Dance and Ritual Play in Greek Religion (Baltimore & London 1993)

Naerebout F. G., Attractive Performances. Ancient Greek Dance: Three Preliminary Studies(Amsterdam 1997)

Séchan L., La Danse Grecque Antique (Paris 19903, 1η έκδοση 1930)

Seebass T., Iconography and Dance Research, Yearbook for Traditional Music 23 (1991): 33-51

Ασημακοπούλου-Ατζακά Π., Ο χορός στην ύστερη αρχαιότητα. Μαρτυρίες κειμένων και παραστάσεων, Αρχαιολογία 91 (2004): 8-19

Γουλάκη-Βουτυρά Α., Αρχαίος Πυρρίχιος και Πυρριχίστριες, Αρχαιολογία 90 (2004): 42-46

Δούκα Σ. Ι., Ο Χαρακτήρας του Χορού στην Κλασική Αρχαιότητα (Αθήνα 1999)

Κεφαλίδου Ε., Η Εικονογραφία των Εκστατικών Χορών στην Αρχαϊκή και Κλασική Εποχή, Αρχαιολογία 90 (2004): 34-41

Μανδαλάκη Σ., Ο Χορός στη Μινωική Κρήτη, Αρχαιολογία 90 (2004): 15-20

Ρουμπή Α., Χειρ’ επί Καρπώ ή το Ταξίδι Ενός Εικονογραφικού Μοτίβου στο Χρόνο, Αρχαιολογία 91 (2004): 37-42

—————, Χειρ’ επί Καρπώ. The Samothracian frieze of Dancing Maidens Revisted, Imago Musicae 21-22 (2004/2005): 29-46

Βυζαντινοί και μεταβυζαντινοί και νεώτεροι χρόνοι

Touliatos-Miles D., Ο βυζαντινός χορός σε κοσμικούς και ιερούς χώρους, Αρχαιολογία 91 (2004): 29-36

Steppan Th., Tanzdarstellungen der mittel- und spätbyzantinischen Kunst, Cahiers Archéologiques 45 (1997): 141-168

Αβέρωφ Γ., Κυπριακοί Λαϊκοί Χοροί (Λευκωσία 1978)

Βουτσά Μ., Ο γυναικείος χορός μέσα από βυζαντινές και μεταβυζαντινές εικονογραφικές πηγές, Αρχαιολογία 91 (2004): 43-49

Γουλάκη-Βουτυρά Α., Neugriechischer Tanz und Musik aus europäischer Sicht, Imago Musicae 7 (1990): 189-232

——————————, Χορός και Περιηγητές. Ερμηνευτική Παραστάσεων, 16ος-19ος Αιώνας, Αρχαιολογία 91 (2004): 59-65

Θέμελης Δ., Ο Χορός «Ρωμέκα» σε Μουσικές Καταγραφές Ξένων Περιηγητών στο: Πρακτικά ΣΤ’ Συμποσίου Λαογραφίας του Βορειοελλαδικού Χώρου, 7-10 Μαΐου 1989(Θεσσαλονίκη 1991): 109-130

Μουτζάλη Α., Ο Χορός ως Κοινωνική Πράξη στην καθημερινή Ζωή των Βυζαντινών, Αρχαιολογία 91 (2004): 20-28

Παρχαρίδου-Αναγνώστου Μ., Ο Χορός στη Μεταβυζαντινή Μνημειακή Εκκλησιαστική Ζωγραφική (15ος-19ος αι.), Αρχαιολογία 91 (2004): 50-58

Στράτου Δ., Ελληνικοί Παραδοσιακοί Χοροί (Αθήνα 1979)

Τόσκα-Καμπά Σ., Νησιώτικοι παραδοσιακοί χοροί (Αθήνα 1991)

————————, Παραδοσιακοί χοροί Ηπείρου, Θεσσαλίας, Στερεάς, Αττικής, Ευβοίας, Πελοποννήσου (Αθήνα 1996)

————————, Παραδοσιακοί χοροί Μακεδονίας-Θράκης, Μακεδονίας, Θράκης, Μ. Ασίας, Πόντου (Αθήνα 1999)

Τυροβολά Β. Κ., Ελληνικοί Παραδοσιακοί Χορευτικοί Ρυθμοί (Αθήνα 20033, 1η έκδοση 1992)

Αρχαιότητα

Barner W., La Chanson Grecque Dans L’Antiquité (Paris 1992)

Baud-Bovy S., Chansons Populaires de la Grèce Antique, Revue de Musicologie 69 (1983): 5-20

——————, La canzone populare della Grecia moderna e la musica antica στο: Gentili B. / Pretagostini R. (εκδ.), La Musica in Grecia (Roma & Bari 1988) 219-227

Duey P. A., Vocal Art in Antiquity, The Musical Quarterly 32.3 (1946): 390-410

Hall E., The Singing Actors of Antiquity στο: Easterling P. / Hall E. (εκδ.), Greek and Roman Actors: Aspects of an Ancient profession (Cambridge 2002): 3-38

Lambin G., Die Monodie στο: Jens (1971): 277-320

Muth R., Hymenaios und Epithalamion, Wiener Studien 67 (1954): 5-45

Rocconi E., Il ‘Canto’ magico nel mondo greco. Sulle origini magiche del potere psicagogico della musica, Seminari romani di cultura greca 4.2 (2001): 279-287

Shapiro H. A., The Iconography of Mourning in Athenian Art, American Journal of Archaeology 95.4 (1991): 629-656

Βυζαντινοί και μεταβυζαντινοί και νεώτεροι χρόνοι

Baud-Bovy S., Δοκίμιο για το Ελληνικό Δημοτικό Τραγούδι (Ναύπλιο 19942, 1η έκδοση 1984)

Fauriel C., Τα Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια (μτφρ. Χατζηεμμανουήλ Δ., Αθήνα 1956)

Moran N. K., Singers in late Byzantine and Slavonic painting (Leiden 1986)

Saunier G., Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια: Συναγωγή Μελετών (1968-2000) (Αθήνα 2001)

Δραγούμης Μ., Η Παραδοσιακή μας Μουσική (Αθήνα 2003)

Λαογραφικό Αρχείο, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια (Αθήνα 1962-1968)

Πλάτανος Β. Φ., Συλλογές Δημοτικών Τραγουδιών και Μελέτες πάνω σ’ αυτά: Εκδόσεις, Βιβλιογραφία 1824-1994 (Θεσσαλονίκη 1996)

Αρχαιότητα

Aber A., Die Musik im Griechischen Drama, Die Musik 18 (1926): 495-501

Colellea S., La presenza e la funzione della musica nel teatro fliacico, Rendiconti dell’ Accademia di Archeologia, Lettere e Belle Arti di Napoli 61 (1987-88): 49-67

Kourou N., Musical Procession Scenes in Early Greek Art, Praktika 1985 (A): 415-422

McIntosh Snyder J., Aulos and Kithara on the Greek Stage στο: Gregory T. E. / Podleck A. J., Panathenea. Studies in Athenian Life and Thougt in Classical Age (Lawrence Kansas 1979): 75-79

Neuman P., Aulos and Drama: A Performer’s Viewpoint, Didaskalia 2.2 (1995): 1-4

Pöhlmann E., Δράμα και μουσική στην αρχαιότητα (μτφρ. Σπηλιοπούλου Ι., Αθήνα 2000)

Pöhlmann F. E. / Σπηλιοπούλου Ι., Η αρχαία ελληνική μουσική στο πλαίσιο της αρχαίας ελληνικής ποίησης. Συμβολή στην ιστορία του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού (Κέρκυρα 2007)

Poland F. J. F. A. L., Technitai, RE 5 (1934): 2473-2558

Sifakis G. M., Organization of Festivals and the Dionysiac Guilds, The Classical Quarterly15.2 (1965): 206-214

Trendall A. D. / Webster T. B. L., Illustrations of Greek Drama (London 1971)

Wilson P., The Musicians Among the Actors στο: Easterling P. / Hall E. (εκδ.), Greek and Roman Actors: Aspects of an Ancient Profession (Cambridge 2002): 39-68

Στεφανής Ι., Διονυσιακοί Τεχνίται (Ηράκλειο 1988)

Abert H., Die Stellung der Musik in der Antiken Kultur, Die Antike 2 (1926): 136-154

Ahrens Chr., Volsmusik der Gegenwart als Erkenntniquelle für die Musik der Antike, Die Musikforschung 29: 37-45

Anderson W. D., Ethos and Education in Greek Music (Cambridge (Mass.) 1966)

Athanassakis A. N., Music and Ritual in Primitive Eleusis, Platon 28 (1976): 86-105

Barker A., Gli agoni musicali στο: Restani D. (επιμ.), Musica e Mito nella Grecia antica(Bologna 1995): 257-270

————-, Heterophonia and Poikilia: Accompaniments to Greek melody στο: Gentili B. / Perusino F. (εκδ.), Mousike. Metrica ritmica e musica greca (Pisa & Rome 1995): 41-60

————-, Euterpe. Ricerche sulla musica greca e romana (επιμ. Perusino F. / Rocconi E., Pisa 2002)

Behn F., Die Musik im römischen Heere, Mainzer Zeitschrift 7 (1912)

Blümner H., Technologie und Terminologie der Gewerbe und Kunste bei Griechen und Römern,4 τόμοι (Leipsig 1875-1912, επανέκδοση Hildesheim 1969)

Böhr E., Orpheus. The Singer from Thrace (Mainz a Rhein 2004)

Brand H., Griechische Musikanten im Kult. Von der Frühzeit bis zum Beginn der Spätklassik,Würzburger Studien zur Sprache & Kultur 3 (Dettelbach 2000)

Brulé P. / Vendries Chr. (επιμ.), Chanter les Dieux. Musique et religion dans l’Antiquité grecque et romaine (Rennes 2001)

Buora M., Scatoletta in Ambra a Forma di Pan στο: Buora M. (εκδ.), Aquileia Romana nella Collezione di Francesco di Toppo (Milano 1995): 108-111

Cox R., A History of Music, The Journal of Aesthetics and Art Criticism 48.4, Feminism and Traditional Aesthetics (1990): 395-409

Dugas Ch., Hérakles Mousicos, Revue des études grecques  57 (1944): 61-70

Fleischhauer G., Die Musikergenossenschaften im hellenistisch-römischen Altertum(Διδακτορική Διατριβή Halle 1959)

Gombosi O., Music in Ancient Crete and Mycenae, Bulletin of the American Musicological Society 6 (1942): 25-26

Harmon R., Plato, Aristotle and Women Musicians, Music and Letters 86.3 (2005): 351-356

Heskes I., Miriam’s Sisters: Jewish Women and Liturgical Music, Notes 48.4 (1992): 1193-1202

Hickmann E. / Arnd A. / Eichmann R. (επιμ.), Musikarchäologie im Kontext: Archäologische Befunde, Historische Zusammenhänge, Soziokulturelle Beziehungen. Vörträge des 4. Symposiums der Internationalen Studiengruppe Musikarchäologie im Kloster Michaelstein, 19-26 September 2004. Studien zur Musikarchäologie V. Orient-Archäologie Band 20 (Rahden 2006)

Hoffman-Erbrecht L., Die Musik in Grabkult der klassischen Antike στο: Aenigma.Festschrift für H. Rahn (Heidelberg 1987): 15-22

Jannot J.-R., Musique Grecque et Musique Étrusque. Les Raisons d’une Dissemblance (VII-VIIIe s. av. J.-C.) στο: Homo-Lechner C. / Bélis A. (επιμ.), La pluridisciplinarité en Archéologie Musicale, 4e Rencontre Internationale d’ Archéologie Musicale de l’ ICTM, St-Germain-en-Laye 1990 (Paris 1994): 65-81

Kauffmann-Σαμαρά Α., Η μουσική στο γάμο της αρχαίας Ελλάδας, Αρχαιολογία 14 (1985): 16-28

Kemp J. A., Professional Musicians in ancient Greece, Greece and Rome 13 (1966): 213-22

Kotsidou H., Die musischen Agone der Panathenäen in archaischer und klassischer Zeit – eine historisch-archäologische Untersuchung (Münich 1991)

Lasserre F., L’éducation musical dans la Gréce antique στο: Plutarque,  De la Musique(Oltan-Lausane 1954): 274-280

Malhomme F. / Wersinger A. G. (εκδ.), Mousikè et Aretè. La musique et l’ethique de l’antiquité à l’age moderne (Paris 2007)

Murray P. / Wilson P. (εκδ.), Music and the Muses: The Culture of ‘Mousike’ in the Classical Athenian City (New York 2004)

Nordquist G., Some Note on Musicians in Greek Cult στο: Ancient Greek Cult Practice from Epigrahical Evidence (Stockholm 1994): 81-93

Pearl O., Rules for Musical Contests, Illinois Classical Studies 3 (1978): 132-138

Queyrel A., Le Muse a scuola στο: Restani D., Musica e mito nella Grecia antica (Bologna 1994): 109-24

Restani D. (επιμ.), Musica e mito nella Grecia antica (Bologna 1995)

————————, Etnomusicologia storica del mondo antico (Ravenna 2006)

Rocconi E., Le Parole delle Muse. La Formazione del Lessico Tecnico Musicale nella Grecia Antica στο: Quaderni dei Seminari Romani di Cultura Greca 5 (Roma 2003)

————–, Women Players in Ancient Greece. The Context of Symposium and the Socio-Cultural Position of Psaltrial and Auletrides in the Classical World στο: Hickmann E. / Both A. A. / Eichmann R. (επιμ.), Music Archaeology in Contexts. Archaeological Semantics, Historical Implications, Socio-Cultural Connotations. Papers from the 4th Symposium of the International Study Group on Music Archaeology at Monastery Michaelstein, 19-26 September 2004. Studien zur Musikarchäologie V, Orient-Archäologie V, Orient-Archäologie Band 20 (Rahden 2006): 335-344

Schauenburg K., Herakles Musikos, Jahrbuch des deutschen archäologischen Instituts 94 (1974): 49-76

Schoeller F. M. (vorgelegt), Darstellungen des Orpheus in der Antike (Freiburg 1969)

Vandlik K., Phrynis, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts a Szépmüvészeti Múzeum Közleményei 97 (2002): 21-32

Vazaki A., Mousike Gyne: Die Musisch-Literarische Erziehung und Bildung von Frauen im Athen der Klassischen Zeit (Möhnesee 2003)

Vos M. F., Aulodic and Auletic Contests στο: Brijder H. A. G. / Drukker A. A. / Neeft C. W. (εκδ.), Enthusiasmos, Essays on Greek and Related Pottery, Presensted to Hemerlrijk J. M. (Amsterdam 1986): 121-130

Αλυγιζάκης Α. Ε., Επιβιώσεις της αρχαίας ελληνικής μουσικής στη βυζαντινή και μεταβυζαντινή λειτουργική μουσική. Μέρος 1, Μουσικοτροπίες 3 (1991): 32-38

————————-, Επιβιώσεις της αρχαίας ελληνικής μουσικής στη βυζαντινή και μεταβυζαντινή λειτουργική μουσική. Μέρος 2, Μουσικοτροπίες 3 (1991): 32-38

Ασπιώτης Ν. Σ., Αρχαίοι Έλληνες Μουσικοί και Σωζόμενα Μουσικά Αποσπάσματα (Αθήνα 1997)

Γουλάκη Βουτυρά Α., Ο Ρυθμός σε κείμενα και εικόνες της αρχαιότητας στο: Μουσική Ανάλυση και Ερμηνεία. Πρακτικά Β’ Συνεδρίου Μουσικολογίας, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 4-6 Νοεμβρίου 2003 (Αθήνα 2006): 143-168

Κουκουλές Φ., Βυζαντινών βίος και πολιτισμός (Αθήνα 1949)

Τουλιάτου Ν., Ο Παραδοσιακός ρόλος των Ελληνίδων γυναικών στη μουσική από την αρχαιότητα έως το τέλος της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, Μουσικός Λόγος 4 (2002): 3-19

Χάψουλας Α., Μουσικά δρώμενα στην Κωνσταντινούπολη του 18ου και των αρχών του 19ου αιώνα μέσα από τις περιγραφές Ευρωπαίων περιηγητών της Εποχής, Μουσικολογία12-13 (2000): 156-174

Albrecht M. von, Musik und Dichtung in der Odyssee, International Journal of Musicology 1 (1992): 9-27

———————-, Ovid und die Musik, Scripta Classica Israelica 15 (1996): 174-184

Barker A., Greek Musical Writings, τ. I : The Musician and his Art (Cambridge 1984)

Bélis A., Les terms grecs et latins désignant des spécialités musicales, Revue de Philologie, de littérature et d’histoire anciennes 62 (1988): 227-50

Berkowitz L., An Index of Musical Terminology in Homer, The Cycle and the Hymns (M.A. Thesis, Ohio State University 1961)

Borghi R., Contenuti musicali nei Deipnosofisti di Ateneo (Διδακτορική διατριβή, Pavia 1986-87)

Chailley J., Contribution à une lexicographie musicale de la Grèce antique, Revue de philologie, de littérature et d’histoire ancienne 51 (1977): 188-201

Di Giglio A., Eufemismi e metafore musicali στο: De Martino / Sommerstein A. H. (επιμ.), Studi sull Eufemismo (Bari 1999): 87-98

—————-, Pappo Alessandrino musicolo e organologo?, Kleos 2 (1997): 99-104

Düring, Studies in Musical Terminology in 5th Century Literature, Eranos 43 (1945): 176-97

Duysinx F., Homerè et les instruments de musique, Didaskalikon 38 (1977): 17-22

Hopkinson N., Studies in the Dionysiaca of Nonnus, The Cambridge Philological Society (Cambridge 1994)

McIntosh Snyder J., The Harmonia of Boe and Lyre in Heraclitus Fr. 51 (DK), Phronesis 29 (1984): 91-95

Moutsopoulos E., La Musique dans l’ oeuvre de Platon (Paris 1959)

Papadopoulou Z. D. / Pirenne-Delforge V., Inventer et Reinventer l’aulos. Autour de la XIIe Pythique de Pindare στο: Brulé P. / Vendries Chr. (επιμ.), Chanter les Dieux. Musique et religion dans l’Antiquité grecque et romaine (Rennes 2001): 37-58

Steinmayer O., A glossary of Terms Referring to Music in Greek Literature before 400 B.C.(Διδακτορική διατριβή, Yale 1986)

Wallace R. W. / MacLachan B. (εκδ.), Harmonia Mundi: Musica e Filosofia nell’Antichità (Rome 1991)

Berti F. / Restani D. (επιμ.), Lo Specchio della Musica. Iconografia Musicale nella ceramica Attica di Spina (Bologna 1988)

Beschi L., La prospettiva mitica della musica Greca στο: Kahil L. / Linard de Bellefonds P., Religion, Mythologie, Iconographie. Πρακτικά συνεδρίου (Roma 1989): 35-50

————-, Mousikè Téchne e Thanatos : l’ imagine della musica sulle lekythoi funerarie a fondo bianco, Imago Musicae VIII, 1991 (1995): 39-59

Buckley A., Music-Related Imagery on Early Christian Insular Sculpture: Identification, Context, Function, Imago Musicae 8 (1991): 135-199

Bundrick S. D., Music and Image in Classical Athens (New York 2005)

Castaldo D., Immagini della musica della grecia antica. Iconographia musicale nelle ceramice attiche e magnogreche del Museo Civico Archeologico di Bologna, Preprint Musica 15 (Bologna 1993)

—————-, Il Pantheon Musicale. Iconographia nella ceramica attica tra Vi e IV secolo(Ravenna 2000)

Dubowchik R., Singing with the Angels: Foundation documents as evidence for musical life in monasteries of the Byzantine Empire, Dumbarton Oaks Papers 56 (2002): 277-296

Goulaki-Voutyra A., Herakles and Music, Research Center for Musical Iconography. Newsletter 17/1 (1992): 2-14

—————————, Observations about domestic music making in vase paintings of the fifth century B.C., Imago Musicae VIII (1993): 92-118

—————————, Nike auf musikalischen Darstellungen der klassischen Zeit, Hamburger Jahrbuch für Musikwissenschaft (Musikalische Ikonographie. Musikkultur im Spiegel der bildenden Kunst). Bd. 12 (1994): 83-101

—————————, Music on Plyax Vases, Imago Musicae 18/19 (2001/02): 35-57

—————————, Musik bei Öffentlichen und Privaten Opfern: Prozession, Opferhandlung, Symposion nach dem Opfer (in Heiligtümern), ThesCRA II 4 c (2004): 50-56

—————————, Musische Wettkämpfe, ThesCRA II 4 c (2004): 64-68B

Immerwahr H. R., Book Rolls on Attic Vases στο: Henderson Jr. Ch. (επιμ.), Classical Medieval and Renaissance Studies in Honor of Berthold Louis Ullman (Rome 1964): 17-48

————————, More on Book Rolls on Attic Vases, Antike Kunst 16 (1973): 143-147

Kern O., Der Kitharode Orpheus, Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Onstituts Athen 63-64 (1938/39): 107-110

Marrou Henri-Irénée, Μουσικός ΑνήρÉtude sur les Scènes de la Vie Intellectuelle Figurant sur les Monuments Funéraires Romains (Roma 1964)

Papadopoulou Z. D., Musicians in Cult, ThesCRA II 4 c (2004): 17-37

—————————-, Music in processions and Pannychides, ThesCRA II 4 c (2004): 57-63

Rodríguez López M. I., Iconografía de Apolo y las Musas en el Arte Antiguo y sus Pervivencias en el Arte Occidental, Cuadernos de Arte e Iconografía 13.26 (2004): 465-487

Seebass T., The power of music in Greek vase painting, Imago Musicae VIII (1991)

Solomon J., The Representations of Musicians on Geometric Pottery from Attica: Musicians as Decorative Symbols στο: Hearing the Past: Essays in Historical Ethnomusicology and the Arcaheology of Sound. Études et Recherches Archéologiques de l’Université de Liège 86 (Liège 1998): 191-211

Taplin O., Auletai and Auletrides in Greek Comedy and Comic Vases-Paintings, Numismatica e Antichità Classiche. Quaderni Ticinesi 20 (1991): 31-48

Weyl Carr A., Illuminated Musical Manuscripts in Byzantium: A Note on the Late Twelfth Century, Gesta 28.1 (1989): 41-52

Zscätzsch A., Göttliche, Heroische, Mythische Personen und die Musik, ThesCRA II 4 c (2004): 71-88

Βουτσά Μ., Μουσικές σκηνές στις παραστάσεις του «Εμπαιγμού», Μουσικοτροπίες 2 (1997): 91-95

Mathiesen J. T., A Bibliography of Sources for the Study of Ancient Greek Music, Music Indexes and Bibliographies αρ. 10 (Hackensack, N. J. 1974)

Mathiesen J. T., Apollo’s Lyre. Greek Music and Music Theory in Antiquity and the Middle Ages(Lincoln & London 1999)

Neubecker A. J., Altgriechische Musik 1958-1986, Lustrum 32 (1990): 99-176

Oki H., Répertoire de littérature musical de la Grèce Antique : 1958-1978 (Yokohama 1981)

Winnington-Ingram R. P., Ancient Greek Music 1932-57, Lustrum 3 (1958): 1-56, 259-2

Πρόσφατα Νέα